fredag 19 juli 2019

Ett litet smultronställe

Till ära av min födelsedag hade jag och två vänner bokat bord till en restaurang på torsdagen. Ingen av oss hade tidigare varit till restaurangen men jag hade sett Mormors gröna hus på Facebook och tyckt att den såg mysig ut. Om jag hade vetat hur mysig restaurangen var skulle jag säkert ha tänkt två gånger innan jag bokade bord. Idag har jag mest fantiserat om blommiga tapeter och korsstygn och jag är rädd för att det inte går om.

Mormors gröna hus är som ett litet smultronställe där det krävs att man kör genom kringelkrogia landsvägar för att komma fram. Väl framme hittas  en fin trädgård med en pytteliten trädkantad stig att följa.

Såhär ser huset ut från utsidan. Ganska litet men mysigt.

Och maten var god. Känns dessutom som det mest åländska med Amalias lemonad med på bilden.

Sedan måste vi prata om inredningen som jag dör för. Huset var en riktigt mix av gammalt och nytt. Där finns exempelvis mönstrade tapeter och en rosa ugn. Jag hade kanske låtit ugnen ha en färg så nära originalfärgen som möjligt men vem är jag att bestämma över sådant?

Det allra finaste tycker jag nog var att huset var pyntat med en massa fotografier och enstaka föremål från dem som bott där tidigare. Personalen var så snäll som svarade på mina frågor om huset och de berättade en massa historiska kuriosa om det. Det känns så fint att man kan förvalta ett arv på det här sättet. Är det något jag gillar är det snyggt historiebruk.

På väggen fanns till och med inramade tapeter som använts i huset. Jag är i någon slags tapetfas för tillfället och har en svaghet för schablontapeter så det här gjorde min kväll.

Ett ställe som heter Mormors gröns hus måste ju givetvis innehålla en massa broderier och det gjorde det också. Allt fån kuddar till en liten necessär gick att beskåda. 

Förutom min tapetfas har jag även på senaste tiden suktat efter en redig gammal telefon och jag blev nästan lite avundsjuk när jag såg att en sådan fanns på restaurangen.

Om du befinner dig på Åland rekommenderar jag att du omfamnar din inre mommo och gör ett litet besök på Mormors gröna hus. Det var mysigt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar