fredag 5 juli 2019

Fredagstipset



Idag är det fredag vilket också innebär att helgen så småningom börjar närma sig. Och när det är helg är det ju lite fest i luften och till fest behövs givetvis musik. Därför tänkte jag tipsa om en låt idag.
        Det var av en slump i våras jag hittade Angèles låt Balance ton quoi och lyssnade på den någon enstaka gång. I sommar har jag dock återupptäckt låten och börjat analysera den mer noggrant. Det är inte ett försök till att verka pretentiös som jag delar med mig av en låt på franska, utan jag gör det helt enkelt för att låten och videon är så bra och tankeväckande. Som ett plus kan man trycka på engelsk textning, som fungerar vettigt, till videon så det finns ingen orsak till varför man inte borde lyssna på den.
        Jag har googlat Angèle lite och internet säger att hon är en singer-songwriter från Belgien. Hennes låt Balance ton quo släpptes i april 2019 och har blivit omåttligt populär i både Belgien och Frankrike. I den här låten uppmärksammar Angèle #metoo-kampanjen och Angèle sjunger bland annat om sexism och rapvärldens misogyna språkbruk.
       Så vad betyder egentligen själva låttiteln Balance ton quoi? Det tog mig några googlingar för att reda ut det här men nu tror jag jag kommit underfund med det. Balance ton quoi är nämligen den  franska motsvarigheten för #metoo och i direkt översättning blir det på engelska Expose Your Pig. I låten har Angèle dock bytt ut ordet porc/pig/gris mot det snällare ordet quoi/vad. Min gissning till att hon gjort det här är för att ironisera hur fransktalande kvinnor fortsättningsvis förväntas vara mer väluppfostrade och classy än övriga världens kvinnor.
       Balance ton quoi är en tankeväckande låt med en otroligt välgjord video. Se den, lyssna på den och balance ton quoi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar