tisdag 2 juli 2019

Sådant jag tyckte om i Nürnberg

I våras åkte jag och Rasmus till Tyskland, närmare bestämt Nürnberg. Jag hade aldrig tidigare varit till Tyskland så det var med förväntan jag såg fram emot att besöka ett nytt land. Det finns ju dom som säger att Tyskland påminner lite om Norden  och indirekt menar att Tyskland är lite tråkigt. Jag vet inte om jag är för mycket nordbo eftersom jag tyckte väldigt mycket om Nürnberg. Jag tyckte om det så mycket att jag gör en lista på allt sådant som var fint med staden.


  • Punktlig kollektivtrafik. Innan vi kom till Tyskland hade vi varit i Italien och inget ont om vackra Italien men jag i det här fallet är jag en väldigt mycket (tråkig) nordbo. Jag älskar punktlighet. Jag vill vara i tid och jag uppskattar när min omgivning också är det. Kollektivtrafiken i Nürnberg gjorde mig inte besviken.

  • Arkitekturen. Under andra världskriget blev merparten av staden sönderbombad och efteråt har man försökt rekonstruera gamla stan efter medeltida modell. Jag tycker dom har gjort det här rekonstruerandet väldigt skickligt. Det går verkligen att låta äldre arkitektur sammanblandas med nyare, samtidigt som det även går att göra ny arkitektur efter gamla ideal. Nürnbergs arkitektur anser jag visar på hur man kan handskas med  tunga delar av historien på ett bra och värdigt sätt. På bilden står Rasmus utanför en nybyggd metrostation. 
  • Borgträdgården. Under medeltiden kom Nürnberg att stå for en stor del av den administrativa förvaltningen i det som vi idag kallar Tyskland. Till detta hör givetvis en maffig borg. Borgen är fin och helt värt ett besök samtidigt som jag vill uppmärksamma borgträdgården lite extra. Den var kanske inte så stor men redan i april blommade här massor av fina blommor och en promenad i trädgården gjorde mig glad.

  • Taken på stadsmuséet. Själva muséet innehöll givetvis utställningar men det jag fann mest fascinerande här var nog taken. När man klev in alla rum blev man mer och mer hänförd över de olika majestätiska taken. Jag var nästan lite rädd att taken skulle falla ner på mig.

  •  Mat. Rasmus förvarnade mig om att man inte kommer gå hungrig i Tyskland och så rätt han hade. Här var det mycket och mättande mat för en ganska okej summa som gällde. Det var gott även om jag mot slutet av vistelsen mera rullade omkring från ställe till ställe än gick, fast sådant är väl okej när man är på semester tänker jag. Tyvärr måste jag ju säga att jag inte vet om det är lika lätt att hitta vegetariska och veganska alternativ som det var att hitta bratwurst. Det var väl enda minuset på matfronten.
  • Stadsplaneringen och stadens storlek. Nürnberg har ca. 500 000 invånare och kan väl sägas vara en semistor stad. Som förstagångsturist kändes staden ändå logisk att navigera sig i och jag tappade bara bort mig lagom ofta till skillnad från jätteofta som brukar hända mig.

  •  Nu måste vi prata om Germanska nationalmuseuméet. Muséet grundades 1852 och innehåller allt som ryms inom ramarna för tysk konst, kultur och historia. Det här stället är enormt! ENORMT! Man skulle antagligen behöva en hel livstid för att upptäcka allt som går att upptäcka här. Det hade inte jag och Rasmus men vi yrade omkring så gott vi kunde bland konst och prylar.
Ungefär här tar min lista slut denne gång. Den här bilden tog jag första kvällen när vi var på en kvällspromenad och jag tyckte stället var så vackert och romantiskt. När jag sedan läste en skylt visade sig att vi stod på något som kallas Bödelns bro. Det var alltså ett kvarter där stadens bödel brukade bo back in the days. Med dessa ord vill jag rekommendera Nürnberg! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar