tisdag 16 juli 2019

Lite bakom takana

Idag, en lite gråmulen tisdag, for jag och min vän Linnea till Enklinge på en liten utfärd. Enklinge är en ö på norra Åland som tillhör Kumlinge kommun och här bor ungefär 70 personer. På ön finns också ett litet hembygdsmuseum och det var det som var mitt och Linneas mål med resan.

Efter en bilfärd, två färjeturer och en promenad nådde vi slutligen målet. Hermas är ett skärgårdshemman med anor från 1500-talet och som varit bebott fram till 1970-talet. Det var då som den sista fiskaren bodde här, vilket är lite sjukt och coolt på samma gång. 

Hermas historia är otroligt intressant men som helhet upplevde jag stället lite bortglömt. Jag kan lätt tänka mig att Hermas avlägsna läge gör att det faller lite i skymundan och inte prioriteras jättehögt. Personligen hade jag gärna sett fler informativa skyltar på området och lite mindre plåttriga grejer. Ett extra stort plus får ändå den trevliga guiden.

Och så fick jag också sån himla stor lust att läsa lite Husmodern från 1930-talet. 

Lagom till vår hemförd började det spöregna och den åländska flaggan vajade ståtligt men trött på färjan.

Och på bussen hem kände jag mig glad och nöjd över dagen som gått. Sedan ringde min mamma för att gratta mig i förväg för imorgon fyller jag år. Det ni!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar