måndag 15 juli 2019

Tips från sekelskiftet 1800–1900

Jag har hittat kanske den mest underhållande sidan på Facebook (ja, trots Facebooks sjunkande popularitet är ändå jag ibland inloggad där). Den heter Garanterat inaktuellt och innehåller nyheter som är garanterat inaktuella. Om du som jag har ett intresse för sådant som är åtminstone 100 år gammalt kan jag rekommendera att ta en titt på Garanterat inaktuellt för ett litet skratt men också några för lite betänksamhet.
        Det heter ju att man kan lära sig av det förflutna. Detta har jag idag tolkat mycket bokstavligt och plockat ut några tips som publicerades i olika, svenska tidningar under 1800-talets slut och 1900-talets början. Det är personerna bakom Garanterat inaktuellt som har letat fram de här notiserna så all ära går till dom. Nu kör vi!

Sommaren är ju romantikens årstid och därför har jag plockat ut Falu Kurirens tips från 1894 till alla dem som går i frieritankar. Här är några riktigt konkreta tips på hur en, inte kan, utan ska fria. Det här innebär bland annat att stänga in partnern i ett mörkt rum, fäkta ihop lillfingrarna  och skälva lite på rösten. Är inte det romantiskt vet jag inte vad som är det!


Fast har du ingen käresta och är en man behöver du inte vara orolig. 1899 var det nämligen någon som kom underfund med att mannen faktiskt kan leva ensam också. I Alingsås Tidning kan man läsa mer om den här nymodigheten och om hur en funnit en kar som klarat av både mans- och kvinnosysslor. Det ni!



Från kärlek till husmorstips. Jag brukar ibland ha sidenband i håret. De gånger jag bestämmer mig för att koka vita bönor (vilket är ungefär en gång på fem år) ska jag komma ihåg det här ganska konkreta och rättframma tipset. (Öfre Stockholm 1897)



Okej, det här är mer en varning än ett tips. Om du är kvinna bör du akta dig med litteraturen. Det kan nämligen vara skadligt att läsa och skriva för mycket.
       Det här är egentligen ett allvarligt ämne. Under senare hälften av 1800-talet växte det fram en tanke inom medicinvetenskapen att kvinnan endast var ämnad för reproduktion och att hennes underliv krävde så mycket energi att det helt enkelt var skadligt för kvinnan att lägga ner kraft på annat än moderliga plikter. För mycket läsning, dans och prat om politik var något kvinnor skulle undvika. Det intressanta är att den här kvinnosynen växte fram i takt med att allt fler kvinnor började kräva mer rättigheter i samhället. Man skulle således kunna säga att medecinvetenskapen samarbete med en ideologi där en försökte "bevisa" att kvinnor inte kunde inneha samma rättigheter som män. Enligt dåtidens medicinska och biologiska forskning var det skadligt för kvinnan att beblanda sig i den offentliga, manliga sfären, hon skulle helst stanna hemma i den privata sfären (det riktigt skrämmande är att det ännu tycks finnas människor som tror på det här som givetvis är ren smörja).
      Slutpläderat från min sida, här kommer artikeln om läsningens skadliga effekt. (Göteborgs aftonblad 1900)





Sist och slutligen; det här kan vara ett bra tips för alla som bor i en studiestad där antalet cyklar och dessvärre cykeltjuvar är vanligt förkommande. En fransmann uppfann 1899 ett "utmärkt ehuru föga mänskligt sätt" att hålla cykeltjuvarnas vantar borta från sin cykel. Var patenten blev av kan man fråga sig.



Sådärja, jag hoppas du får nytta av nåt av de här råden!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar